Samenvatting:
- De explosie op het gebied van content creatie
- Waarom one-size fits all marketing niet werkt
- 4 manieren om CRM te gebruiken om betere marketing campagnes te maken
De consument van vandaag wordt letterlijk gebombardeerd met allerlei acties en aanbiedingen. Denk er even over na, hoeveel keer per dag ontvang jij een promotionele e-mail van een merk waarvoor je je hebt aangemeld? En nog belangrijker, hoe vaak lees je dit soort mails überhaupt?
Het was nog nooit zo moeilijk voor marketeers om klanten ‘voor zich te winnen’, aangezien ieder bedrijf marketing hoog op de agenda heeft staan.
Iedereen maakt gebruik van social media, veel personen hebben een blog en iedereen kan overal op reageren, berichten delen en iets van je merk vinden!
Zoals de grafiek van KPCB hieronder laat zien, is de snelheid van het genereren van content tegenwoordig ongelooflijk hoog.
Volgens Science Daily is een verbluffende 90% van alle data ter wereld in de laatste tien jaar verzameld. De voormalige CEO van Google, Eric Schmidt zei daarnaast dat er nu meer content wordt geproduceerd in 48 uur dan alle content die tussen het begin van de tijd tot 2003 is gemaakt.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat er iedere minuut tenminste 347 blogposts worden geplaatst door alleen al WordPress gebruikers.
Deze enorme toename van het delen van informatie heeft ook zijn weerslag gehad op de manier waarop we naar marketing kijken.
Zeg maar dag tegen de one-size-fits all aanpak
Door de snelle groei van de moderne technologie en de opkomst van sociale media, zijn klanten steeds kieskeuriger en technischer geworden. Ze weten wat ze willen, het aanbod is groot en ze kopen dus ook niet zomaar wat. Ze eisen op een gepersonaliseerde en afwisselende manier benaderd te worden door bedrijven.
Vandaar dat de oude vertrouwde manier van iedereen dezelfde boodschap sturen niet meer werkt. Sterker nog, volgens onderzoek vindt 74% van de online consumenten het frustrerend wanneer websites content of advertenties aanbieden die niets met hun individuele interesses te maken hebben.
Overigens raken consumenten niet alleen geïrriteerd wanneer het op irrelevante informatie aankomt, ze zijn ook eerder geneigd om zich volledig uit te schrijven van nieuwsbrieven.
Wat betekent dit voor de marketeer van vandaag de dag?
Dat het meest belangrijke begrip tegenwoordig RELEVANTIE is. Tegenwoordig draait alles om personalisatie binnen de marketing. Een dergelijke benadering van marketing wordt dan ook grotendeels gedreven door data en technologie.
Dit resulteert erin dat de manier waarop marketeers te werk gaan - met als doel leads en conversies een boost te geven – is veranderd.
Een CRM systeem kan marketeers enorm op weg helpen om kort op de bal te zitten.
4 tips om tot betere marketing campagnes te komen
Laten we eens inzoomen op 4 gebieden waar CRM software je kan helpen als het aankomt op het maken van betere marketing campagnes:
- Meer focus op de doelgroep
Eén van de grootste uitdagingen voor marketeers is om orde te scheppen in alle klantdata. Om een reactie te krijgen van potentiele klanten, moeten marketeers ze benaderen met berichten die tot hun verbeelding spreken.
CRM software helpt marketeers om contacten te ordenen en de meest winstgevende klanten te benaderen. Met CRM software kun je verschillende soorten informatie – zoals gedrag en voorkeuren – van je klant achterhalen en jouw berichtgeving hierop aanpassen, waardoor de klanttevredenheid stijgt.
- Segmentatie
Zij die kunnen voorspellen zijn succesvoller. Deze spreuk gaat zeker in de wereld van marketing op, aangezien marketeers in staat moeten zijn om trends en veranderingen op te merken, voordat ze hun doelgroep benaderen.
Marketeers streven ernaar om te segmenteren, niet enkel op branche, functie, leeftijd zoals bij klant-gebaseerde- marketing, ze willen ook graag segmenteren op basis van andere criteria zoals recente activiteiten, persoonlijke voorkeuren, producten die reeds gekocht zijn, emails die geopend zijn en zelfs op basis van social media activiteit.
Hoe meer inzicht je hebt in het profiel van de potentiele klant, hoe meer mogelijkheden marketeers hebben om een gepersonaliseerde boodschap uit te sturen zodat ze het hart van deze klant sneller veroveren!
Wanneer we B2B email marketing als voorbeeld nemen, leidt het segmenteren van je doelgroep niet alleen tot een hogere winst, maar heeft het daarnaast een positief effect op al je email marketing activiteiten.
3. Personaliseer je content
Wanneer je hebt bepaald wie je wil bereiken en je de database hebt gesegmenteerd in verschillende groepen, wordt het tijd om je marketing boodschap te gaan personaliseren.
Laten we beginnen met een voor de hand liggende misser: blijf weg van een niet gepersonaliseerde aanhef, zoals ‘Beste klant’ of ‘Hallo’, waardoor het gelijk duidelijk wordt dat het om een massa mailing gaat.
CRM systemen van nu bieden je de mogelijkheid om je bestaande en potentiele klanten aan te spreken met hun naam. Daarnaast kun je hen verrassen door te weten bij welk bedrijf ze werken. Wanneer je weet of je praat tegen een man of een vrouw, een verkoper of een top manager kun je jouw content gemakkelijk personaliseren en trek je sneller de aandacht van de klant.
Met deze details in je achterhoofd kun je jouw doelgroep bepaalde suggesties doen, ze ergens over informeren en zelfs de gehele communicatie vormgeven op een manier zodat deze naadloos aansluit bij de behoeften van deze ene klant.
De voordelen van een gepersonaliseerde marketing strategie zijn enorm. Hoe persoonlijker de boodschap, hoe groter de kans dat je jouw naamsbekendheid verbetert en je een hogere omzet realiseert. Op deze manier geeft een CRM systeem marketing experts de mogelijkheid om de focus meer te leggen op de klant en niet op het product.
4. Hergebruik de blauwdruk
Zou het niet fantastisch zijn als we ontdekten wat er werkt en we dit steeds weer opnieuw kunnen gebruiken, in plaats van iedere keer het wiel opnieuw te moeten uitvinden?
Met CRM software, kun je gemakkelijk achterhalen of campagnes succesvol waren en het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Hierdoor voorkom je dat giswerk en meningen van anderen je beeld wat betreft het presteren van de campagne vertroebelen en het helpt je de focus te leggen op de best presterende campagnes.
Wanneer je weet welke campagnes het meest succesvol waren, kun je templates van contacten en doelgroepen opslaan en deze hergebruiken in toekomstige campagnes. Dit resulteert in minder marketing kosten en meer conversies. Wie wil dat nu niet?
Conclusie
CRM software stelt je in staat om een database van contacten op te bouwen en je acties te centraliseren. Je kunt eenvoudig segmenteren waardoor je een persoonlijke bericht kunt sturen naar iedere individuele ontvanger.
Op deze manier verander je de marketing die vooral gebaseerd was op eenrichtingverkeer, naar een dialoog tussen marketeers en klanten.
Ben jij benieuwd hoe CRM software je kan helpen met het personaliseren van je marketing campagnes? Neem dan gerust contact met ons op.