In het bedrijfsleven draait alles om relaties.
Als je met verschillende mensen te maken hebt, zijn er ook talloze interacties om bij te houden.
En al deze interacties kunnen zich voordoen in verschillende fasen van de verkooppijplijn.
Dat is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden.
En dat is de reden waarom meer en meer bedrijven gebruik maken van een Customer Relationship Management (CRM) oplossing.
Uit een onderzoek van Brainshark is zelfs gebleken dat 55% van de best presterende bedrijven nu investeert in sales-technologie zoals een CRM-platform.
Gartner schat dat de wereldwijde CRM-markt nu 30 miljard dollar waard is en dat het aan het einde van 2025 naar verwachting 80 miljard dollar waard zal zijn.
De toegenomen investeringen in CRM weerspiegelen rechtstreeks het vermogen ervan om de verkoop en het rendement op investeringen te stimuleren.
Om je te laten zien hoe waardevol een CRM oplossing kan zijn voor verkopers, hebben we vijf manieren samengesteld om meer deals te sluiten met CRM-software.
1. Besteed minder tijd aan het invoeren van gegevens
Het grootste vermogen van CRM-software, vanuit het perspectief van verkopers die meer tijd willen besteden aan het werken met potentiële klanten en minder tijd aan eenvoudige taken, is misschien wel de geautomatiseerde gegevensinvoer.
In plaats van elke lead die op een beurs of via een event aanmelding is vastgelegd handmatig te rapporteren, kan CRM-software met behulp van ingebouwde webformulieren en hulpmiddelen voor het importeren van lijsten die gegevens automatisch vastleggen.
Dit biedt je verkopers meer tijd om met klanten samen te werken en de verkoop te stimuleren. Het verbetert ook het vermogen om leads snel op te volgen.
2. Zorg voor goede timing
Timing kan vaak het verschil maken tussen het sluiten of verliezen van een deal. Weten waar een potentiële koper staat met betrekking tot een definitieve verkoop, is van invloed op de manier waarop je hem benadert. Sommige potentiële klanten zijn alleen geïnteresseerd in het verzamelen van informatie en het vergelijken van opties. Anderen daarentegen ontvangen graag een prijsopgave en sluiten een contract af.
CRM-software kan voorkomen dat je verkopers te gretig zijn of te lang wachten om een lead te ontwikkelen. Door de verkooppijplijn te beheren en de verschillende stadia van het verkoopproces te onderscheiden, weet je precies wanneer het tijd is om actie te ondernemen.
Maak fasen op basis van het kwalificatieniveau, zoals kwalificatie, lead, Marketing Qualified Lead (MQL), Sales Qualified Lead (SQL) en opportunity.
3. Gebruik analytics om je strategie te verbeteren
CRM-software wordt niet alleen gebruikt om klantgegevens op te slaan. Het is ook een geavanceerde rapportagetool die verkopers kunnen gebruiken om de verkoopprestaties bij te houden en hun tactieken indien nodig aan te passen. De meeste CRM-oplossingen worden geleverd met een aantal ingebouwde rapporten, waaronder:
- Winst en omzet
- Financiële prognoses
- Rapporten over verkoopcyclussen
- Rapporten over winst/verliest
- Vooruitgang richting doel
Door deze statistieken te monitoren, zie je direct de zwakke punten en knelpunten in je verkoopproces.
Je inkomende MQL-volume is bijvoorbeeld hoog, maar je conversiepercentage naar SQL's is laag. Verkoop en marketing kan hierbij een rol spelen met een lead nurturing-strategie. Marketeers kunnen deze analytische tools gebruiken om bij te houden en te zien welke marketingcampagnes de meeste nieuwe klanten genereren.
4. Ken de behoeften van je kopers
Met intuïtie komt een verkoper maar tot een bepaald niveau. CRM-software laat niet alleen zien wanneer een klant klaar is om te kopen, maar ook wat de beste manier is om hem te bereiken.
Dit geldt met name als je CRM geïntegreerd is met een marketing automation platform: statistieken die tijdens de pre-salefases worden verzameld, helpen je verkopers hun vaardigheden strategischer in te zetten om een deal te sluiten.
Deze gegevens bieden inzicht in waar een potentiële koper zich in de verkooppijplijn bevindt, via welk kanaal hij met je in contact kwam, welke artikelen hij gelezen of gedownload heeft en welke activiteiten er al hebben plaatsgevonden.
5. Betere relaties met klanten opbouwen
CRM-software is een zeer effectief hulpmiddel om relaties tussen je bedrijf en je klanten te verbeteren. Hoewel het bedrijfsleven steeds meer digitaal geworden is, zijn mensen altijd eerder geneigd om te kopen bij een bedrijf dat ze kennen.
Volgens American Express, zeggen drie van de vier klanten dat ze meer bij een bedrijf hebben uitgegeven vanwege een historie van positieve klantenservice-ervaringen, terwijl meer dan de helft van de klanten van plan was een zakelijke aankoop te doen, maar besloot dat niet te doen vanwege een slechte service ervaring.
Het is duidelijk dat inzicht in de moderne koper en zijn behoeften de sleutel is tot succesvolle B2B-sales.
Als klantendatabase bevat je CRM oplossing informatie die van onschatbare waarde is voor het begrijpen van kopers: digitaal gedrag, communicatielogs, aankoophistorie en bedrijfsgegevens.
Al deze informatie kan door verkopers worden gebruikt om een beter inzicht in de klanten te ontwikkelen, klantervaring te verbeteren en meer deals te sluiten.
Conclusie
De traditionele manier om een deal te sluiten was altijd de handdruk. Naarmate je bedrijf groeit, heb je echter tools nodig waarmee je kunt opschalen.
Je klanten begrijpen, weten wanneer een potentiële koper bereid is om een deal te sluiten en verkopers voldoende gegevens geven om intelligente beslissingen te nemen, zijn de sleutels tot effectieve verkoop. Het juiste CRM-platform ondersteunt al deze drie factoren.
Klaar om meer deals te sluiten?
Vraag vandaag nog een demo aan van SuperOffice en ontdek hoe je salesteam nieuwe klanten kan genereren met behulp van één CRM-platform.