De CRM-industrie is gegroeid in de afgelopen 10 jaar – van $13 miljard tot $48 miljard.
Hoewel het geweldig is voor bedrijven zoals wij, hoe zit het dan met b2b-kopers? Is het beter om meer keuze te hebben?
Er zijn duizenden verschillende CRM-systemen om uit te kiezen, evenals de verschillende typen CRM. Dus, het is geen wonder dat het vinden van de juiste CRM voor je organisatie een enorme uitdaging is.
Als je kijkt naar het percentage van CRM-projecten dat mislukt en het feit dat bedrijven slechts 50% van alle CRM-functies gebruiken, is meer keuze misschien niet beter. Meer keuze leidt tot trage acceptatie, ongeduld en het switchen tussen CRM leveranciers.
Laten we dus teruggaan naar de basis.
In plaats van ons te concentreren op de toekomst van CRM, onderwerpen zoals CRM en AI, automatisering en personalisatie, kijken we naar 9 belangrijke CRM-functies die je nodig hebt om je organisatie te verbeteren.
Vind een CRM-platform die deze functies in de basis ondersteunen en je bent klaar om te slagen met je CRM-strategie!
9 CRM-functies voor verkoop-, marketing- en klatenserviceteams
We hebben 9 specifieke CRM-functies geschetst, opgesplitst in standaard CRM, B2B verkoop, B2B marketing, en klantenservice. Op deze manier zie je precies hoe elke functie je afdeling en de hele organisatie ten goede komt.
CRM-functies om klantgegevens te organiseren
1. Contactmanagement
Contact management is de kern van CRM-software, aangezien effectief beheer van leads, prospects en klanten de basis vormt van elk bedrijf. Daarom is het van vitaal belang dat je CRM een eenvoudig te gebruiken contact-management functie heeft die je helpt bij het verzamelen en op een productieve manier gebruiken van je prospect en klantgegevens.
Contactbeheer stelt je in staat om eenvoudig:
- Een nieuw contact aanmaken,
- Nieuwe informatie over je contactpersonen toe te voegen,
- Contactgegevens te delen met iedereen binnen je organisatie.
2. Analyse en rapportage
Naarmate het aantal contacten binnen je CRM-oplossing toeneemt, neemt de kans toe om te analyseren en actie te ondernemen om je bedrijf te verbeteren. Je kunt klantprofielen aanmaken, kopers segmenteren per branche, klanten met veel serviceverzoeken identificeren en het klantenverloop verminderen.
Met behulp van de gegevens kun je:
- Verkoop- en marketinginspanningen richten op je doelgroep,
- Investeren in extra middelen om je te helpen grotere klanten binnen te halen,
- Contact opnemen met klanten voordat ze op zoek gaan naar nieuwe oplossingen
3. Integraties & API
Om je bedrijf te laten groeien, moet je CRM-oplossing met je meegroeien.
Hoewel je misschien niet vanaf het begin hoeft te integreren met bestaande CRM-technologie, is het kiezen van een CRM-oplossing die integraties voor de toekomst ondersteunt een belangrijke overweging.
Kijk voor CRM-integraties die:
• Gemakkelijk te installeren zijn en uit te rollen zijn in het hele bedrijf,
• Verkoop-, marketing- en klantenserviceprocessen ondersteunen,
• Zorgen voor een kennisbank met ondersteuning en documentatie.
CRM-functies om je verkooptarget te bereiken
4. Beheer van de pipeline
Het opvolgen van leads is één van de grootste uitdagingen waar verkopers voor staan.
Om meer klanten te werven en sterkere relaties op te bouwen, is het belangrijk dat je CRM-tool je helpt om je verkooppijplijn effectiever te beheren, elke keer dat je met een prospect bezig bent.
Het is bewezen dat CRM de verkoop verbetert, dus het gebruik van een CRM-systeem met effectief pipelinebeheer is een geweldige manier om je verkoopproces te verbeteren en je klantenbestand uit te breiden.
Aanvullende CRM-functies binnen de verkoop zijn:
• Een gestructureerd verkoopproces
• Verkoopprognoses en rapportage
• Verkoopautomatisering en AI-mogelijkheden
5. Mobiele CRM
Je verkopers besteden veel tijd onderweg.
Het laatste wat ze willen is aan het einde van de dag teruggaan naar kantoor om hun laatste activiteiten te registreren en bij te werken. Wat ze nodig hebben is een eenvoudig en mobiel alternatief.
Een cloud-gebaseerde CRM-oplossing is onderweg toegankelijk, maar een mobiele CRM-oplossing is beter.
Met een mobiele CRM kunnen verkopers:
- Hun verkoopdoelen en targets bijwerken,
- Hun verkooppijplijn beheren,
- Contactgegevens bijwerken met belangrijke gegevens.
… alles in realtime, direct na een verkoopgesprek.
En binnen enkele minuten heeft je hele organisatie toegang tot dezelfde actuele informatie.
CRM-functies om relevante marketingcommunicatie te leveren
6. Lead management
Om te communiceren met prospects, moet je hun contactinformatie hebben.
Maar je hebt meer dan dat nodig om relevante content te sturen: je moet weten waar ze werken (locatie), hun bedrijfsgrootte, functietitel en een groot aantal andere profielgegevens.
Toegang tot dat soort informatie vereist een hoofd management functie.
Met leads management, kun je:
- Contactgegevens verzamelen die voldoen aan de AVG wetgeving
- E-mailcampagnes versturen om meer gegevens en interesses te verzamelen
- Bronnen en activiteiten te registreren om prospects door de koopcyclus te begeleiden
7. E-mail marketing
De beste marketing ROI (73%) komt nog steeds voort uit een e-mail marketingstrategie.
Dit betekent dat een CRM-platform een e-mail marketingfunctie moet bevatten om relaties op de meest kosteneffectieve manier om te zetten in omzet. Er is geen betere manier om op grote schaal persoonlijke en relevante marketingcommunicatie te verzenden dan e-mail marketing.
Een e-mail marketingfunctie helpt je:
- Om een e-mailcampagnes te creëren voor je naar je verzendlijst
- Bij het segmenteren van e-mail marketingcampagnes naar partners, prospects en klanten
- Om het gedrag en de betrokkenheid van kopers te volgen leads op te volgen en omzet te genereren
CRM-functies om een betere klantenservice te bieden
8. Ticketbeheer
Stop met het gebruik van Outlook voor klantenservice, alstublieft.
Je kunt e-mails van klanten niet efficiënt volgen, het is vermoeiend en vereist veel handmatig werk en verhoogde aandacht van verkopers, klantenservice en managers.
Investeer in klantenservicesoftware en automatiseer taken, zoals:
- Bevestigingsmails om klanten te laten weten dat je aan hun verzoek werkt
- Rapporten over ontvangen e-mails, reactietijd en verzonden e-mails
- Categorisatie, prioritering en toewijzing van serviceaanvragen
- Escalatie van dringende e-mails naar de juiste mensen zonder deze handmatig door te hoeven sturen
9. Live chat
Naast het beheren van klantenservice-e-mails, is live chat een andere CRM-functie waarmee je een betere klantervaring kunt bieden.
De meeste CRM-oplossingen bieden live chat integratie, maar kijk of de live chat-functie op dezelfde technologie als het platform staat. Op deze manier worden alle gegevens onmiddellijk gesynchroniseerd, zodat je hele team op de hoogte blijft van hoe je met je klanten omgaat.
Een live chatfunctie helpt je:
- Bij het in realtime beantwoorden van vragen van prospects en klanten
- Bij het proactief contact leggen met websitebezoekers op belangrijke pagina 's (d.w.z.je prijs- en demopagina' s)
- Verlaag de kosten voor klantenondersteuning (het is 50% goedkoper dan het afhandelen van telefoongesprekken)
Verbeter je klantrelaties met CRM-funties
Het houden van informatie binnen afdelingen vervalt wanneer je een CRM-platform gebruikt in meerdere teams.
Maar laat je niet misleiden door geavanceerde functies, de meeste bedrijven ze niet gebruiken.
Een CRM-platform is bewezen om bedrijven te helpen groeien, maar alleen als je het gebruikt en er een strategie aan ten grondslag ligt! Dus, bij het selecteren van een CRM-systeem is het zinvol om je te concentreren op de belangrijkste CRM-functies die je daadwerkelijk gebruikt. Je ziet een snellere ROI, verbeterde productiviteit en hogere omzet en groei.
SuperOffice CRM heeft alle 9 CRM-functies, gebouwd met dezelfde UI/ CRM-technologie, die zorgt voor een snellere onboarding en adoptie.
Onze CRM-functies voor verkoop-, marketing en klantenserviceteams geven je organisatie één gedeeld platform voor al je klantcontacten en communicatie. De hele organisatie heeft een 360 graden overzicht, waarbij de klant klant centraal staat.
Wil je zien hoe SuperOffice CRM je organisatie helpt bij het creëren van succesvolle relaties met je klanten?