Download onze nieuwe CRM Buyer's Guide 2024

Download onze nieuwe CRM Buyer's Guide 2024

Hoe marketingteams bijdragen aan omzetgroei (met minder middelen)

Hoe marketingteams bijdragen aan omzetgroei (met minder middelen)

Hoor jij bij de 68% van de marketeers bij wie het budget is verlaagd?

Het zijn uitdagende tijden voor marketeers door de aanhoudende economische instabiliteit.

Veel bedrijven reageren op onzekere financiële omstandigheden door te snijden in marketingbudgetten, hoewel HBR van mening is dat dit te vaak een “reflexmatige reactie” is.

Toch zijn marketingbudgetten gedaald tot slechts 9,1% van de totale omzet in 2023, tegenover 9,5% het jaar daarvoor.

Als marketing echter goed wordt uitgevoerd, vergroot marketing de economische veerkracht van een bedrijf en kunnen vooruitdenkende marketeers hun budgetten investeren in groei op de lange termijn. 

Ben je klaar om de strijd tegen krimpende budgetten, verminderde middelen en de steeds hogere verwachtingen voor marketing te winnen en de omzet van je bedrijf te laten groeien?

Lees dan verder, want in dit artikel wordt beschreven hoe marketing kan bijdragen aan de groei van de omzet van je bedrijf – zelfs als je een kleiner budget of minder middelen hebt.

5 manieren waarop marketing bijdraagt aan omzetgroei

We behandelen strategieën die je moet overwegen en praktische tactieken die je direct al kunt gebruiken om de omzet van je bedrijf te laten groeien.

Maar laten we beginnen met je marketinginspanningen op de juiste mensen te richten.

1. Richt je op je Ideal Customer Profile (ICP)

Een ideaal klantprofiel of ICP, is een cruciaal onderdeel van marketing.

Je hebt een duidelijk beeld van wie je product koopt, wie klant blijft en welke klant het meest winstgevend zijn.

Een focus op ideale klantprofielen kan een enorme impact hebben op omzetgroei. 

Dit komt omdat 71% van de bedrijven die regelmatig hun omzet- en leaddoelstellingen overtreffen, de ideale klantprofielen gebruiken als een belangrijk onderdeel van hun verkoop- en marketingprocessen.

De uitdaging is dat marketeers in het verleden hun middelen hebben gebruikt om leads van slechte kwaliteit te creëren, waarvan 50% niet bij de organisatie past.

Nu marketingbudgetten onder druk staan en marketingprestaties steeds kritischer worden bekeken, is het doel voor marketing veranderd.

Het gaat er niet meer om interesse te wekken voor je product, het gaat erom de juiste interesse te wekken bij je ideale klanten.

Door je ideale klantprofiel, bepaal je welke type campagnes, tactieken en benaderingen je moet gebruiken om je marketingbudget te maximaliseren.

2. Bekijk je CRM-gegevens

Hoewel 57% van de marketeers denkt dat ze niet voldoende informatie hebben om effectieve profielen van ideale klanten op te stellen – hebben ze het misschien mis!

Alles wat je moet weten over wie je ideale klanten zijn en hoe je je op hen kunt richten, is beschikbaar in een CRM-oplossing.

Als je de gegevens in de CRM-oplossing bekijkt, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Wie zijn de meest winstgevende en succesvolle klanten die je bedient?
  • Wat was de eerste bron van de leads?
  • Hoeveel leads die je gegenereerd hebt met campagnes voldoen aan de eisen van je ideale klantprofiel?

Van daaruit kun je bepalen welke veranderingen je moet doorvoeren om het percentage ideale klanten te verbeteren – en zo bij te dragen aan omzetgroei.

Maar wat kun je nog meer doen om de verkoop te ondersteunen? 

3. Creëer en deel de juiste content met verkoop

Als marketeer moet je niet alleen denken aan het creëren van content om verkoopkansen te creëren.

Als je echt een kwantificeerbare bijdrage wilt leveren aan omzetgroei, moet je nadenken over hoe je de verkoop kunt ondersteunen om die lead door de pijplijn te leiden.

Omdat B2B-kopers nu minstens 57% van het kooptraject zelf doorlopen (zonder  tussenkomst van een verkoper), is marketingcontent ook voor verkoop van cruciaal belang. 

Een geweldige manier om dit te bereiken is door relevante content te creëren die specifiek gericht is op elk van je ideale klantprofielen en de belangrijkste belanghebbenden die een aankoopbeslissing nemen.

Dit “customer journey-marketing”-materiaal kan bestaan uit o.a.: 

Vervolgens kun je alle relevante content direct uploaden in je CRM oplossing, zodat je deze kunt delen met de verkoop en help je ze om meer orders te sluiten.

Content hoeft echter niet alleen uit documenten en presentaties te bestaan. Succesvolle marketeers denken verder als het om content gaat

4. Organiseer evenementen die specifiek gericht zijn op jouw ideale klanten

80% van de B2B-kopers leest liever content dan dat ze reclame tot zich nemen. 

De uitdaging is dat zelfs de best geschreven content niet zo boeiend is al iemand te horen spreken of een gesprek met hem te voeren.

Als aanvulling op de casestudies, verkoopgesprekken en datasheets die al zijn geproduceerd, creëren slimme marketeers evenementen die specifiek gericht zijn op hun ideale klanten.

Het produceren van gerichte evenementen, zowel persoonlijk als online, helpt je om boeiende content te creëren die precies voldoet aan de behoeften van je IKP en hen aanzet tot kopen.

Om je te helpen focussen op het promoten van je evenement bij de juiste doelgroep, kun je je CRM oplossing gebruiken om gesegmenteerde lijsten van leads en potentiële klanten te maken.

Van daaruit kun je ook gerichte e-mailcampagnes versturen waarin je deze speciaal geselecteerde contacten uitnodigt voor je evenement en hun betrokkenheid en aanwezigheid bijhouden.

Natuurlijk, kun je je niet alleen richten op nieuwe potentiële klanten met ICP-campagnes. 

Veel van je bestaande klanten passen ook in je ideale klantprofiel en kunnen een bron van aanbevelingen zijn die je kunt aanboren.

Met deze huidige klanten kun je ook methoden als retargeting-advertenties gebruiken om je evenementen te promoten en upsell- of cross-sellmogelijkheden aan hen te verkopen.

Welke aanpak je ook kiest, het is belangrijk om de effectiviteit ervan goed te meten.

5. Eigen marketingkanalen benutten en verbeteren

51% van de marketeers geeft toe 8 of meer kanalen te gebruiken als onderdeel van hun marketingaanpak, vergeleken met een ander onderzoek waaruit bleek dat 52% slechts 3-4 marketingkanalen gebruikt.

Hoewel typische marketingkanalen van alles kunnen omvatten, van pay-per-click-advertenties tot sociale media, zijn er drie belangrijke eigen kanalen waar je je op moet richten:

  • Website
  • E-mailmarketing
  • Social media

Deze eigen kanalen zijn belangrijk omdat je er niet alleen volledige controle over hebt, maar ze er ook zijn voor jouw potentiële klanten,die jou al kennen, aardig vinden en vertrouwen.

Het groeien en verbeteren van deze kanalen kan de bijdrage van marketing aan omzetgroei aanzienlijk vergroten door meer leads te generen en te helpen bij het sluiten van verkopen.

Maar wat moet je doen om je eigen marketingkanalen te gebruiken en te verbeteren?

Een statische website is niet genoeg. Je moet de website voor je laten werken om interesse te wekken van relevante potentiële klanten die overeenkomen met je ICP.

Om je te helpen het potentieel van je website te maximaliseren, zijn er een aantal vragen die je moeten beantwoorden, zoals: 

  • Neem de tijd om goed naar je website te kijken, sluit de berichtgeving aan bij het profiel van je ideale klant?
  • Hoe zit het met je contactformulieren en overige formulieren, zijn ze gebruiksvriendelijk en uitnodigend om in te vullen?
  • Heb je genoeg content voor potentiële klanten in elke fase van het klanttraject?
  • Wat kun je nog meer doen om meer gekwalificeerde leads te krijgen die voldoen aan jouw ICP?

Door de aanpak van je website en webformulieren te herzien, vergroot je je kansen op het genereren en sluiten van gekwalificeerde leads die je helpen je omzet aanzienlijk te verhogen.

E-mail is een van de krachtigste tools die een marketeer tot zijn beschikking heeft. Vergeleken met kanalen als sociale media wordt e-mail echter vaak “ouderwets” genoemd.

De waarheid is echter dat in alle sectoren de gemiddelde open rate voor e-mails 21,33% is  terwijl welkomstmails door maar liefst 64% van de mensen worden geopend.

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw e-mailmarketing kunt inzetten en verbeteren om je omzet te verhogen. Deze omvatten:

  • Je huidige campagnes controleren. Welke soorten e-mails verstuur je? Converteren ze?
  • Naar wie stuur je e-mails? Hoe vaak verstuur je ze?
  • Heb je je e-maillijsten gesegmenteerd om ervoor te zorgen dat je gerichte berichten verstuurt?
  • Moet de inhoud worden geoptimaliseerd of verbeterd?

Automatisering stelt je in staat om gepersonaliseerde marketingcampagnes en -ervaringen te sturen die “altijd aan staan” en “de klok rond” voor je werken om leads te koesteren.

Maar als je eenmaal het e-mailadres van een potentiële klant hebt, wat kun je dan doen om bij te dragen aan omzetgroei?

Probeer de volgende vragen te stellen om er zeker van te zijn dat je het meeste uit marketingautomatisering haalt en het gebruikt om de omzetgroei te beïnvloeden:

 

  • Heb je gepersonaliseerde campagnes opgezet voor elke unieke ICP?
  • Heb je overwogen in welk deel van het verkooptraject jouw doelgroep zich bevindt en heb je de inhoud en aanpak hierop aangepast?
  • Komt de regelmaat van je automatisering overeen met de intentie van je doelgroep en de gemiddelde lengte van verkoopcycli in jouw branche?
  • Welke soorten campagnes heb je geprobeerd? Kunnen ze worden verbeterd of geoptimaliseerd?

Hoewel de gedachte om alle punten te verbinden tussen webformulieren, e-mails en automatisering misschien moeilijk te beheren lijkt, maak je geen zorgen, dit is waar technologie je kan ondersteunen.

CRM oplossingen zoals SuperOffice, helpen je het beste uit je eigen marketingkanalen te halen.

Dit is te danken aan krachtige webformulier-, e-mail- en automatiseringstools waarmee je marketingscampagnes kunt optimaliseren en de resultaten in real-time kunt bekijken.

Hoe een CRM-platform marketeers helpt hun omzet te verhogen

Als marketeer moet je de meeste inspanningen richten op je ICP.

Dit helpt je om:

  • De impact van je marketingbudget te maximaliseren
  • Meer van de juiste bezoekers op je website en naar je content te krijgen
  • Het aantal leads van ideale klanten verhogen
  • De kans vergroten dat je aan je klanten verkoopt en houdt
  • Direct bijdragen aan omzetgroei

Je hebt echter de juiste tools nodig om je te helpen de juiste doelgroep te benaderen, campagnes te lanceren en resultaten te meten.

Een CRM-platform kan je helpen bij het beheren van zeer gerichte marketingcampagnes gericht op je ICP die leiden tot verkoopresultaten en de omzet verhogen.

Zonder een CRM oplossing heb je moeite om te begrijpen wie je ideale klanten zijn, is het moeilijk om het succes van je ICP-campagnes te meten en verspil je tijd met leads van lage kwaliteit.

Met SuperOffice CRM kun je:

  • Een continu beeld opbouwen van je ICP en inspanningen volgen om hen te benaderen
  • De juiste content delen om je verkoopteam te helpen orders te sluiten
  • Campagnes uitvoeren die gericht zijn op je ICP en de omzet stimuleren
  • De prestaties van je marketingcampagnes en de impact op de verkoop monitoren

Klaar om meer gekwalificeerde leads aan je pijplijn toe te voegen en bij te dragen aan omzetgroei met SuperOffice CRM?

Vraag vandaag nog een demo aan en leer hoe je al je sales en marketingleads en activiteiten kunt beheren vanuit één CRM-platform.