Download onze nieuwe CRM Buyer's Guide 2024

Download onze nieuwe CRM Buyer's Guide 2024

Vijf dashboards waarmee verkopers hun omzet verhogen!

Wist je dat de functie ‘verkoper’ in de top 5 van drukste banen staat?

Verkopers worden overspoeld met taken: afspraken regelen, telefoontjes plegen, presentaties voorbereiden en verkopen sluiten.

Daar komt nog eens bij dat ze hun verkooptargets moeten halen.

Verkoopdashboards zorgen ervoor dat je een duidelijk beeld hebt hoe het er op dit moment voor staat met je verkopen.

Net als het dashboard in je auto, geven verkoopdashboards je de belangrijke informatie die je nodig hebt. Bijvoorbeeld hoeveel je verkocht hebt en hoeveel openstaande verkopen er in je pipeline zitten.

De voordelen van een verkoopdashboard

Verkoopdashboards zijn nauwkeurige en onpartijdige indicatoren die je per dag laten zien hoe je presteert.

Hier volgen vier redenen waarom je dashboards als onderdeel van je verkoopproces kunt gebruiken.

1. Inzicht in je doelstelling

Met verkoopdashboards kun je kijken wat je nog moet doen om je doelstelling te behalen. Je kunt dus je voortgang beoordelen en eventueel bijsturen.

De dashboards geven je een overzicht van de actuele stand van zaken en laten je zien op welke deals je je moet richten om je doelstelling te realiseren.

2. Een 360°overzicht van je verkopen bekijken

Je kunt je dashboards gebruiken om je verkoopinformatie van verschillende kanten te bekijken.

Zo kun je bijvoorbeeld de voortgang van je verkoopprestaties bekijken door de verkopen van deze maand te vergelijken met die van de vorige maand of van dezelfde maand van vorig jaar.

Je kunt ook checken welke activiteiten je voor deze en de volgende week hebt gepland en ze vergelijken met het aantal activiteiten dat je deze maand al hebt afgerond, om te kijken of je activiteitenlevel op het juiste niveau zit.

3. In één oogopslag de voortgang van je verkopen in beeld brengen

Dashboards zijn ideaal, omdat je meteen kunt zien hoe je verkopen ervoor staan. Oftewel, met een paar klikken tover je je verkoopcijfers tevoorschijn in de vorm van cirkeldiagrammen, staafdiagrammen of voor zichzelf sprekende cijfers.

Je kunt nog een stap verder gaan door zelfs de kleur van je dashboards aan te passen als je je targets haalt.

sales dashboards.jpg

4. Je dashboards naar wens instellen

 

Elke verkoper is anders en iedereen heeft z'n eigen manier van werken.

Maar één ding hebben ze gemeen: alle verkopers kunnen hun voordeel doen met dashboards die je kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren.

Met een CRM oplossing kun je je dashboards personaliseren om de informatie die je nodig hebt bij de hand te hebben. Je kunt een kopie maken van één van de beschikbare dashboards en deze vervolgens aanpassen om te gebruiken zoals jij dat wilt.

Er zijn verschillende manieren waarop je je dashboards kunt personaliseren.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • de naam van je favoriete dashboards wijzigen;
  • je dashboard in een andere taal gebruiken;
  • het dashboard zo veranderen dat je alleen je eigen verkopen ziet en niet die van het hele team;
  • het aantal items wijzigen dat getoond wordt. Je ziet dan de top 10 van de aanstaande verkopen, in plaats van de top 5;
  • de periode veranderen voor de gegevens die het dashboard laat zien. Je krijgt je verkopen per kwartaal te zien in plaats van per maand; of
  • een compleet nieuw dashboard maken waarin je kunt kiezen welke grafieken en gegevensbronnen je wilt gebruiken.

Stimuleer je verkopen met deze vijf dashboards

Dashboards zijn veelzijdig, maar welk dashboard kan een verkoper het beste voor z'n dagelijks werk gebruiken om zijn target te halen?

Dit zijn de vijf beste dashboards die onze verkopers hebben gekozen.

1. Het dashboard 'voorspellingen'

Iedereen die in de verkoop werkt, weet dat het een uitdaging is om elke maand je target te halen.

Om je maandelijkse target te realiseren, moet je kijken naar wat je al verkocht hebt en naar het aantal verkoopkansen waar je nog mee bezig bent.

Je wilt ook vooruitkijken, om er zeker van te zijn dat je genoeg gekwalificeerde leads hebt om de komende maand mee aan de slag te gaan.

Het dashboard ‘voorspellingen’ laat je de volgende verkoopcijfers zien:

  • hoeveel je vorige maand hebt verkocht;
  • hoeveel je deze maand al hebt verkocht;
  • hoeveel verkoopkansen je nog open hebt staan;
  • hoeveel verkoopkansen je nog open hebt staan om mee aan de slag te gaan.

Het totaalbedrag aan openstaande verkopen geeft aan of je deze maand je target haalt.

sales forecast.jpg

Op dit type dashboard kun je ook de totaalwaarde zien van de leads waar je volgende maand mee aan de slag kunt. Je kunt precies zien hoeveel leads je hebt en welke totaalwaarde ze vertegenwoordigen.

Het is een uitstekende indicator die je vertelt of je je kunt richten op het sluiten van de koop of dat je je beter kunt focussen op het zoeken van meer prospects.

2. Het dashboard 'pipeline teller'

Als je op de snelweg rijdt, zie je op het dashboard van de auto hoe hard je rijdt. Je ziet meteen of je boven of onder de maximumsnelheid zit.

In SuperOffice CRM kun je dat ook meteen zien.

Het dashboard ‘pipeline’ geeft de snelheid van je pipeline weer als de totaalwaarde van de verkopen die in je pipeline zitten. Eén blik op dit getal is genoeg om te weten of dit genoeg is om je target voor deze maand te halen.

sales pipeline in number.jpg

Je kunt op dit dashboard ook zien hoeveel nieuwe verkoopkansen je deze maand hebt gecreëerd en wat de totaalwaarde is.

Als je deze cijfers in de gaten houdt, weet je zeker dat je genoeg gekwalificeerde leads hebt toegevoegd om je pipeline voor deze en de komende maanden te vullen.

3. Het dashboard 'grootste aankomende verkopen'

Het klinkt erg cliché, maar het is echt zo: met grotere deals bereik je je targets sneller.

Je kunt dit dashboard gebruiken om je te helpen focussen op grote deals.

Het laat je de vijf grootste verkoopkansen zien die in de pipeline staan. De lijst wordt gerangschikt naar de grootte van de verkopen en laat je weten wanneer jij verwacht dat je klant een beslissing neemt.

sales largest upcoming sales.jpg

Zo weet je precies welke deals je prioriteit moet geven.

In de lijst met de grootste aanstaande verkopen kun je meteen naar de verkoop gaan die prioriteit heeft en bijvoorbeeld kijken welke vervolgactiviteiten je gepland hebt en of je de klant een offerte hebt gestuurd.

4. Het dashboard 'verkoopactiviteiten'

Een CRM systeem zorgt er helaas niet voor dat je pipeline elke maand weer gevuld is.

Het is dus aan jou om de juiste balans te vinden tussen het sluiten van verkopen, het geven van presentaties en het genereren van nieuwe verkoopkansen, om volgende maand of volgend kwartaal je target te kunnen halen.

Met het dashboard ‘verkoopactiviteiten’ kan je in de gaten houden hoe je je tijd gebruikt.

Je kunt dan snel zien of je bepaalde activiteiten vaker toepast dan andere. Als je bijvoorbeeld veel afspraken hebt staan voor het sluiten van kopen en maar enkele eerste afspraken met nieuwe prospects, kun je kijken welke activiteiten je prioriteit wilt geven om je activiteiten in balans te brengen.

De grafiek laat precies zien hoeveel je per week hebt ingevoerd aan afspraken (intern of extern), follow-ups, lunches, telefoongesprekken en offertes. Door kleuren toe te voegen, kun je makkelijk zien welke activiteiten je het vaakst hebt ingevoerd.

sales activity pace.jpg

Zo kun je ervoor zorgen dat je je de juiste activiteiten uitvoerd en de  pipeline weer gevuld wordt; anders loop je misschien het risico dat je de komende maanden je target niet haalt.

5. Het dashboard 'periodevergelijking'

Verkoper zijn is één van de meest competitieve functies. Je moet niet alleen je concurrenten voor proberen te blijven, maar ook je collega's. Maar wat nog belangrijker is, je concurreert altijd met jezelf.

Met het dashboard ‘periodevergelijking’ kun je elke maand je voortgang bijhouden. Het laat zien hoe goed je het doet ten opzichte van de verkoopcijfers van vorig jaar.

sales YTD.jpg

Door de gele lijn (verkopen dit jaar) zo vaak als je kunt boven de blauwe lijn te houden (verkopen vorig jaar), kun je er zeker van zijn dat je één van de topverkopers van je team bent.

Verkoopdashboards op je mobiel

Als verkoper ben je vaak onderweg. Dat je niet vaak achter je bureau zit, wil natuurlijk niet zeggen dat je geen verkoopdashboards kunt gebruiken.

Met Pocket CRM, de mobiele app van SuperOffice CRM, heb je een actueel beeld van je pipeline of activiteiten rechtstreeks op je mobiel, overal en altijd.

Conclusie

Verkoopdashboards zijn een uitstekend hulpmiddel om op een drukke werkdag de regie te houden over al je openstaande verkopen.

Door deze vijf of andere dashboards te gebruiken die je CRM systeem aanbiedt, hoef je geen tijd te besteden aan het opstellen van voorspellingen of het maken van verslagen.

Met verkoopdashboards kun je ook nog eens je dagtaken prioriteren, zoals welke verkopen je wilt opvolgen en op welke activiteiten je je vervolgens wilt richten, zodat je in de beste positie verkeert om je ambitieuze targets te halen.

Alle dashboards die in dit artikel worden genoemd, zijn te vinden in SuperOffice Sales. Als je meer wilt weten over het gebruik van dashboards, kun je een gepersonaliseerde demo aanvragen met één van onze CRM deskundigen.

Meer inspirerende content?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Je ontvangt unieke content van bedrijven die wij de afgelopen 30+ jaren hebben geholpen om groei te realiseren.