Klanten verwachten dat bedrijven niet alleen voldoen aan hun verwachtingen, maar deze ook overtreffen.
CRM-software is een technologie die je daarbij kan helpen.
Als je een middelgroot bedrijf bent dat in Europa is gevestigd, twijfel je waarschijnlijk tussen Amerikaanse providers en lokale CRM-providers.
In dit artikel vergelijken we twee van de best beoordeelde CRM-platforms: SuperOffice en HubSpot.
Hoe CRM-software je kan helpen je groeiambities te bereiken
CRM-software ondersteunt je CRM-strategieën en helpt je zinvolle klantrelaties te bevorderen om zakelijk succes te vergroten.
Door te focussen op klanten en de klantervaring met je bedrijf, begrijp je hun behoeften beter en kun je loyaliteit stimuleren, wat leidt tot meer winst.
Hier zijn een paar manieren waarop CRM-software een klantgerichte bedrijfscultuur ondersteunt:
1. Betere kennis van je klanten
Een CRM-systeem helpt je om je klantenbeeld te vergroten en je klanten beter te leren kennen.
Volg persoonlijke informatie zoals volledige namen en contactgegevens, evenals andere belangrijke informatie, zoals functie, taal en voorkeuren en vooral hun zakelijke contacthistorie – allemaal in één centrale database.
Meer weten over je klanten helpt je een meer naadloze en complete klantervaring te bieden.
2. Betere klantbetrokkenheid
Het is een feit: een customer-first bedrijfscultuur kan niet bestaan in een organisatie met diverse zelfstandige afdelingen..
Een CRM-systeem bevordert de samenwerking tussen je klantgerichte teams – verkoop, marketing en service - door de klant centraal te stellen.
Met alle klantgegevens op één toegankelijke plek krijgen medewerkers snel en eenvoudig inzicht in klanten, waardoor ze waardevolle relaties opbouwen.
3. Betere klantrelaties
Voor elk bedrijf is de klant koning.
Daarom zijn een CRM-strategie en CRM-systeem zo belangrijk. Ze helpen je om op lange termijn sterke relaties met je klanten op te bouwen en de klantloyaliteit te vergroten.
Met behulp van de technologie en de gegevens in het systeem kun je sneller reageren op klanten, interacties personaliseren en je klanten laten glimlachen.
Laten we eens kijken hoe SuperOffice en HubSpot zich verhouden.
Hoe HubSpot een CRM-platform werd
In 2005 hadden oprichters Brian Halligan en Dharmesh Shah een grote missie – een revolutie teweegbrengen in de manier waarop bedrijven klanten aantrekken.
Ze zagen dat de markt aan het verschuiven was en dat mensen niet langer storende advertenties of verkoopintimidatie tolereerden. In plaats daarvan wilden mensen advies en hulp.
Hubspot was geboren.
HubSpot is sindsdien uitgegroeid tot een wereldwijd CRM-softwarebedrijf van $1,7 miljard dat zich richt op bedrijven van elke omvang – van single-users tot multi-nationals.
In de loop der jaren is HubSpot erkend voor hun marketingsoftware, terwijl het voortdurend functies toevoegt aan hun aanbod:
-
Sales Hub: Dit is verkoopsoftware die is ontworpen voor verkoopteams om verkoopprocessen te stroomlijnen en te optimaliseren. Het omvat volledig uitgeruste sales CRM, sales engagement tools, offerte en CPQ functionaliteit en rapportage en analyse.
-
Service Hub: dit is klantenservicesoftware die je helpt klantrelaties te verdiepen, verbinding te maken met de frontoffice en de efficiëntie van het team te vergroten. Het bevat chattools, een gedeelde inbox, helpdeskautomatisering, kennisbankfunctionaliteit, feedback van klanten en aangepaste enquêtes, rapportage, een klantenportaal en meer krijgen.
-
Operations Hub: Met Operations Hub kun je eenvoudig klantgegevens synchroniseren, opschonen en beheren en bedrijfsprocessen automatiseren. Het omvat programmeerbare automatisering, gegevenssynchronisatie, gegevensbeheer en hulpmiddelen voor gegevenskwaliteit.
Waar het uitgangspunt van HubSpot lag bij marketingprocessen begon die van SuperOffice bij verkoopprocessen.
Hoe SuperOffice verschilt van HubSpot
SuperOffice, opgericht in 1990, stelt middelgrote Europese bedrijven in staat om winstgevende zakelijke relaties op te bouwen met hun klanten.
SuperOffice begon als een on-premise CRM-platform en is nu een 100% cloud-gebaseerde CRM-oplossing.
Net als HubSpot richt SuperOffice zich op de drie gebieden die het belangrijkst zijn in een klantgerichte bedrijfscultuur:
Deze drie klantgerichte pijlers zijn gebouwd op één centraal CRM-platform.
Ongeacht op welke afdeling je werkzaam bent, iedereen heeft hetzelfde gedeelde klantbeeld.Dit zorgt voor betere samenwerking, productiviteit en ondersteuning van bedrijfsprocessen.
Maar waarin verschilt SuperOffice CRM nog meer:
1. Doelstellingen middelgrote Noord-Europese bedrijven
In Europa heeft een middelgroot bedrijf ongeveer 50-200 werknemers.
Middelgrote bedrijven hebben doorgaans meer klantsegmenten, complexe workflows en vereisten voor beveiliging, compliance en ondersteuning.
SuperOffice CRM-gebruikersplannen zorgen ervoor dat medewerkers toegang hebben tot alle functies en functionaliteit die ze nodig hebben om hun klantrelaties effectief te beheren.
2. Het is een wereldwijd gericht Europees bedrijf
Er is een verschil tussen "wereldwijde bedrijven en wereldwijd gerichte bedrijven", zegt Robert Vis, oprichter en CEO van communicatiebedrijf MessageBird. Met hoofdkantoren in Amsterdam en San Francisco heeft hij beide kanten van de medaille meegemaakt.
Vis legt uit: "Wereldwijde bedrijven zien internationale expansie als een paraplu – iedereen bij elkaar brengen onder een gestandaardiseerde, 'one-size-fits-all' -benadering. Wereldwijd georiënteerde bedrijven zien internationale expansie niet zo eenzijdig. In plaats daarvan ontmoeten ze klanten waar ze zijn.”
Hoewel 40% van de Europese Unie Engels spreekt, heeft alleen Ierland Engels als moedertaal.
In tegenstelling tot de VS bestaat Europa uit verschillende culturen en talen.
Daarom heeft SuperOffice 6 volledige dochterondernemingen in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Zwitserland en de Benelux.
Elke vestiging heeft lokale medewerkers die kennis hebben van hun markt en klanten helpen bij het oplossen van zakelijke uitdagingen.
3. Meer dan 30+ jaar CRM-ervaring
Met een bewezen staat van dienst in het leveren van effectieve CRM oplossingen, weet SuperOffice als geen ander wat middelgrote Europese bedrijven nodig hebben om groei te realiseren.
SuperOffice ziet CRM als een strategie, in plaats van alleen een hulpmiddel om effectiever te werken.
Wij zijn ervan overtuigd dat een organisatie op één eenduidige manier naar klanten moet kijken, ze op een juiste manier moet benaderen en de juiste boodschap met hen moet communiceren.
Deze ervaring stelt ons in staat waardevolle inzichten en best practices te bieden om bedrijven te helpen om hun bedrijfsdoelstellingen te halen.
SuperOffice CRM of HubSpot? 3 factoren om rekening mee te houden
Het kiezen van de juiste CRM-software is niet zwart-wit. Er zijn altijd wat grijstinten.
Om de nuances te begrijpen, leest 95% van de klanten online beoordelingen voordat ze een product kopen.
Ook jij hebt waarschijnlijk websites zoals G2 bezocht, waarvan de beoordelingen een objectieve kijk bieden.
We kunnen deze beoordelingen gebruiken, evenals feedback van gebruikers, om inzicht te krijgen in drie belangrijke zaken: gemak van zaken doen, bruikbaarheid van software (gebruiksgemak) en kwaliteit van ondersteuning – alles wat zwaar weegt in je besluitvormingsproces!
1. Hoe gemakkelijk ze zijn om zaken mee te doen
Deze score beoordeelt hoe effectief het product is geweest bij het ondersteunen van de zakelijke behoeften van zijn/haar gebruikers.
Het houdt rekening met factoren zoals het volume en de kwaliteit van beoordelingen, evenals de algehele tevredenheid van de beoordelaars.
Als het gaat om de verkoop, SuperOffice CRM kreeg een score van 9,3. HubSpot Sales Hub kreeg een score van 8,8.
De volgende variabelen worden beschouwd als factoren die een positieve invloed hebben op de tevredenheid van de gebruiker in de categorie CRM-software:
-
Contact- en accountbeheer
-
Workflow mogelijkheden
-
Opportunity- en pipeline-beheer
Voor bepaalde gebruikers mist HubSpot Sales Hub robuustheid:
“Geweldig voor marketing. Niet zo goed voor de verkoop. Voor mij is het platform meer gericht op marketeers. Voor verkoop stelt de functionaliteit voor het bouwen van rapporten enkele beperkingen en is er geen maatwerk in termen van verkoopflow en -proces." Geverifieerde gebruiker in informatietechnologie en diensten, kleine bedrijven (50 of minder werknemers)
SuperOffice CRM biedt je alle functionaliteit die je nodig hebt om je werk te doen, terwijl je de informatie op een gemakkelijk te begrijpen manier presenteert.
“SuperOffice is een van de meest gebruiksvriendelijke CRM-systemen waarmee ik heb gewerkt. Je kunt het systeem zo instellen dat alle benodigde verkoopinformatie kan worden verwerkt, ongeacht welke functie je vervult.” Mark K, Commercieel Directeur (51-1.000 werknemers)
2. Software bruikbaarheid en gebruiksgemak
Een geweldige manier om te evalueren hoe gebruiksvriendelijk een product is door het live te demonstreren of een free trial te bekijken.
Besteed aandacht aan je eerste ervaring. Dit geeft je waardevolle inzichten in de vraag of het systeem is gepland met een goede bruikbaarheid in het achterhoofd.
SuperOffice CRM scoorde 9.1. HubSpot Sales Hub scoorde 8,7.
Het verschil zit hem in het design.
HubSpot Sales Hub biedt veel functies en functies, maar het systeem kan moeilijk te begrijpen zijn.
"Als ik iets moest kiezen dat ik niet leuk vond aan HubSpot, zou het de algehele lay-out van de software moeten zijn. Er is zoveel informatie op één plek dat het in het begin overweldigend kan zijn." Geverifieerde gebruiker in Human Resources, Mid-market (51-1.000 werknemers)
In tegenstelling tot de meeste CRM-software systemen, is SuperOffice CRM ontworpen om gebruikers te helpen werken zoals ze willen werken, zonder verwarring of overweldiging te veroorzaken.
We hebben veel werk gestoken in de grafische interface, waardoor het invoeren van gegevens moeiteloos verloopt. Tegelijkertijd hebben gebruikers de vrijheid om het systeem aan te passen aan hun specifieke behoeften.
“Een geweldig CRM-systeem aangepast aan onze wensen. Sales en Customer Service georganiseerd in één systeem. ·
-
Klantenservice kan elkaar ondersteunen tijdens vakanties.
-
Geweldige overzichtelijke dashboards voor tickets en verkoop
-
Veel mogelijkheden die we zelf kunnen aanpassen.
-
Efficiënt werken in een gebruiksvriendelijke omgeving.
-
Optimalisatie van de werkprocessen sinds het gebruik van SuperOffice
-
Geweldige klantenondersteuning
We kunnen onze data makkelijk exporteren voor klanten.” Eveline S., Head of Customer Service E-Delivery, mid-market (51-1.000 werknemers)
3. Kwaliteit van de ondersteuning
Het implementeren van nieuwe software voor een middelgroot bedrijf kan een uitdaging zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.
In plaats van het alleen te doen, zoek je een CRM-partner die je door elke fase van het proces leidt.
Bij het onderzoeken van potentiële partners, vraag jezelf af:
-
Hoe goed bedienen zij hun klanten?
-
Hoe is de beschikbaarheid?
-
Krijgen klanten uit het verleden de juiste ondersteuning als er problemen zijn?
De juiste samenwerking maakt het verschil in het bereiken van succes.
Als het gaat om de kwaliteit van de ondersteuning:
SuperOffice CRM scoorde 8,8. HubSpot Sales Hub scoorde 8,6.
HubSpot biedt onboarding resources en ondersteuning.
Onboarding-pakketprijzen op afstand variëren van $800 tot $6.000. De prijs is afhankelijk van:
-
Je doelen met de hoogste prioriteit met HubSpot
-
De omvang en complexiteit van je organisatie
-
De HubSpot-producten die je hebt gekocht
-
Je huidige technologiestack en hoe deze integreert met HubSpot
Als je meer ondersteuning voor maatwerk en implementatie nodig hebt, biedt HubSpot professionele services en externe serviceproviders.
"Het is een beetje prijzig voor wat je krijgt. Ze zijn moeilijk om mee te werken en vereisen veel aangepaste HTML-sjablonen. Als je niet bekend bent met HTML, dan is er een andere vergoeding voor de aankoop van e-mail en webpagina sjablonen. Ze hebben onlangs ook het aantal gratis rapporten verlaagd en je moet je aanmelden voor een extra vergoeding om alle rapporten te ontvangen. Ik vind het geen prettig idee om elk jaar door een bedrijf voor elke functionaliteit te worden uitgemolken. De CRM- en verkoopkant is super moeilijk en onhandig." Geverifieerde gebruiker in Computer & Network Security, Mid-market (51-1.000 werknemers)
SuperOffice streeft ernaar vanaf de eerste dag je CRM-partner te zijn, ongeacht het gebruikersplan of abonnement dat je kiest.
Je kunt contact opnemen met het deskundige supportteam van SuperOffice voor vragen tijdens kantooruren of hun noodlijn gebruiken om kritieke problemen op te lossen.
SuperOffice CRM biedt je ook:
-
Robuuste CRM Kennisbank
-
CRM-strategieën en videotutorials
-
Community forum voor ontwikkelaars en technische ondersteuning
“SuperOffice begrijpt onze business en wat er nodig is om onze doelen te bereiken.” Serge V., Commercieel Manager, Onderneming (>1.000 medewerkers)
Welke CRM oplossing is het beste voor middelgrote Europese bedrijven?
We horen vaak van klanten dat ze op zoek zijn naar vijf dingen van een leverancier:
-
Iemand die zijn business begrijpt
-
CRM-Adviseur
-
Lokale aanwezigheid
-
Opleiding en lokale ondersteuning
-
Hulp bij implementatie
Wij begrijpen dat omdat wij zelf Europeanen zijn!
Wat CRM-software de "beste" keuze voor je bedrijf maakt, hangt af van de unieke behoeften, doelen en voorkeuren van je organisatie.
Voor sommigen is de beste CRM-software er een die betaalbaar en gemakkelijk te gebruiken is, terwijl voor anderen het er een is met geavanceerde functies en integraties om complexe bedrijfsprocessen te ondersteunen.
Het is nooit een goed idee om alleen te vergelijken op basis van functies.
Het creëren van een klantgerichte bedrijfscultuur is een combinatie van het selecteren van de juiste medewerkers, het implementeren van de juiste processen en het benutten van de juiste technologie om de waarde van klantrelaties te maximaliseren.
Wil je weten wat SuperOffice CRM voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een gratis demo aan en we laten je zien hoe ons CRM-systeem de kwaliteit van je klantrelaties verbetert.