Software-as-a-service (SaaS) bestaat sinds ongeveer 2000 en is een kosteneffectief alternatief voor de traditionele inzet van IT, waarbij je jouw eigen IT-infrastructuur koopt of bouwt, zelf de software installeert, de applicaties configureert en een IT-afdeling heeft die alles onderhoud.
Ook al bestaan SaaS-applicaties al een tijdje, veel bedrijven vragen zich nog af of deze applicatie voor hen een haalbare optie is.
Vraag jij je af of SaaS-applicaties geschikt zijn voor jouw organisatie? Lees het artikel en wellicht beantwoorden wij jouw vragen.
Wat is Software-as-a-Service?
SaaS, ofwel Software as a Service, en beter bekend als ASP (Application Service Provider) services, biedt een abonnement op IT-diensten via de cloud en die beschikbaar is via het internet.
Met andere woorden: de software die je wil gebruiken, wordt geleverd en beheerd door een provider en jij hebt toegang tot die software via een browser of mobiel apparaat.
Hoe belangrijk is de cloud?
Het zit zo:
Jouw bedrijf kan met 19,63% groeien als je overstapt naar de cloud.
Dit is wat naar voren kwam in een rapport van Vanson Bourne nadat ze 460 beslissers hadden geïnterviewd. In dit onderzoek werd geïnventariseerd wat de impact was van het overstappen naar de cloud.
10 jaar geleden waren veel bedrijven nog helemaal niet bezig met overstappen naar de cloud.
Sterker nog, in 2008 – gebruikten slechts 12% van de bedrijven cloud gebaseerde apps.
Vandaag de dag is het een heel ander verhaal en is het niet langer een kwestie van "of", maar "wanneer".
Een recente CIO tech poll van IDG heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de grootste stijging van de IT-uitgaven in 2019 naar cloud computing strategieën gaat. Daarom zien we dat het aantal bedrijven dat hun activiteiten naar de cloud verplaatst snel groeit. 73% van de organisaties willen tegen 2020 bijna al hun apps naar SaaS verplaatsen hebben.
SaaS neemt letterlijk de cloud computing markt over.
Het is dus geen verrassing dat de wereldwijde markt voor publieke cloudservices naar verwachting zal groeien naar meer dan 200 miljard dollar in 2019. In 2018 lag dit bedrag nog maar op 175,8 miljard dollar, aldus Gartner.
Wie gebruikt er SaaS applicaties?
Bedrijven gebruiken gemiddeld 16 SaaS-apps per dag om hun bedrijf te runnen, en als je SaaS hebt gebruikt - persoonlijk of professioneel - zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat SaaS geschikt is voor iedereen.
Heb jij je aangemeld voor Dropbox om je foto’s online op te slaan?
Dat is een uitstekend voorbeeld van SaaS.
Een ander voorbeeld kan werk gerelateerd zijn. Wanneer je als marketeer een email marketing platform gebruikt om e-mails te versturen naar je klanten, dan gebruik je hoogstwaarschijnlijk een service op abonnement basis (SaaS).
Voor middelgrote bedrijven in het bijzonder is SaaS een probleemloze en kosteneffectieve oplossing, biedt het nieuwe mogelijkheden met flexibele kosten en is het eenvoudig te onderhouden en installeren.
Je hoeft geen krachtige computer of eigen server te hebben en geen IT-specialist in dienst te hebben voor het opslaan van jouw bedrijfsgegevens in de Cloud. Met SaaS hebben meerdere gebruikers altijd en overal waar internet is toegang tot de uitgebreide database.
De SaaS revolutie in CRM software
Als het gaat om CRM software, is de introductie van het SaaS-model een ware revolutie. CRM wordt niet langer ingezet op basis van aanschaf en eigendom, maar als een abonnementsmodel waarbij de diensten worden uitbesteed.
CRM zal naar verwachting het invoeren van het SaaS leveringsmodel verder stimuleren volgens de inschattingen van Analysys Mason.
De reden voor de groei is te danken aan de vele voordelen die SaaS CRM-applicaties bedrijven bieden. En de veronderstelling dat alleen kleine bedrijven de cloud gebruiken, is een mythe.
Uiteraard was dit niet altijd zo.
In het begin lachte de wereld van bedrijfssoftware je uit als je het had over het verplaatsen van je bedrijf apps naar de cloud. Dit alles is nu aan het veranderen, aangezien bedrijven hebben aangetoond dat ze in staat zijn om hun omzet te vergroten door de overstap naar de cloud te maken.
Sterker nog, naar verwachting zullen de grotere ondernemingen in 2022 het MKB inhalen als het gaat om de invoering van SaaS.
Laten we eens kijken hoe jouw bedrijf kan profiteren van de implementatie van een SaaS CRM model.
Belangrijkste voordelen van SaaS CRM voor jouw organisatie
1. Geen hoge investering bij aanvang
Met Saas betaal je naar verbruik, zonder hoge kosten vooraf. Je betaalt alleen maandelijkse - of jaarlijkse abonnementskosten voor het gebruik van CRM as a Service.
Dat is één van de redenen waarom SaaS favoriet is bij kleinere bedrijven en start-ups, die vaak onvoldoende geld hebben om te investeren in een CRM-oplossing terwijl het wel een bedrijfskritische applicatie is.
Denk aan de initiële investering die nodig is wanneer je alle onderstaande gegevens bezit, in vergelijking met SaaS - dat wordt beheerd door de leverancier.
Dus, in plaats van een enorme vooruitbetaling met een on-premise oplossing, kan SaaS worden gezien als een operationele uitgave (waar de meeste CFO's de voorkeur aan geven).
2. Een kostenbesparende optie
Dit is één van de belangrijkste voordelen; SaaS-CRM kan echt kosten besparen.
In feite, "lagere totale kosten" is de op één na grootste drijfveer voor de invoering van SaaS.
Maar als je uitrekent hoeveel het kost om de benodigde hardware aan te schaffen en de mensen die alles moeten onderhouden in te huren en aan te sturen, blijkt de SaaS-benadering toch de voordeligste optie.
Met andere woorden: als je SaaS gebruikt, hoef je geen geld uit te geven aan extra hardware of aan consultants voor het technisch onderhoud van het systeem.
3. Altijd beschikbaar
Het SaaS model biedt jou overal toegang tot jouw CRM database, op elk moment en op elk apparaat.
Met een 99% uptime, is het enige wat je nodig hebt een internet connectie en een web browser. SaaS-CRM wordt gehost in de cloud, daarom is het zeer geschikt voor medewerkers, die een groot deel van hun tijd onderweg zijn.
4. Geen IT problemen
Een probleemloos IT-leven, dat is ongetwijfeld de grootste verkooptroef van SaaS-CRM.
De prijs op basis van een abonnement brengt praktisch geen kosten voor systeemonderhoud met zich mee, zoals voor back-ups, updates of beveiliging.
De gebruiker hoeft geen hardware te kopen, te installeren of te updaten en geen lokale server te laten installeren. Het inhuren van IT-personeel is dus ook niet nodig.
Er is nog een andere reden waarom je bedrijf sneller zal groeien:
Door de overstap naar de cloud te maken, zul je 15% minder IT uitgaves doen en dalen de IT onderhoudskosten met 16,7%.
SaaS-CRM-oplossingen worden gehost door een SaaS-provider. De klant hoeft dus geen moeite te doen voor upgrades, installaties, onderhoud of het aansluiten van nieuwe gebruikers op het systeem.
Het is de verantwoordelijkheid van de SaaS-leverancier om het product bij de klant te leveren en te zorgen dat de IT-software werkt zoals die moet werken.
5. Uitbreiden en integreren zoveel je maar wilt
Een aantal jaar geleden was de grote angst bij het in gebruik nemen van nieuwe software, het conflict met uw dagelijkse werkwijze, vooral met de programma's waaraan u gewend was.
Maar de technologie heeft niet stilgestaan. Gebruikers van SaaS CRM kunnen integreren met de reeds beschikbare software en hun CRM oplossing uitbreiden net als andere klanten dat zouden doen.
Dit betekent dat u kunt doorgaan met het gebruiken van de software waaraan u gewend bent, zoals bijvoorbeeld ERP-systemen of e-mailclients. Meestal kunnen deze eenvoudig worden geïntegreerd in de SaaS-oplossing.
6. Hoog veiligheids niveau
Volgens een studie van LogicMonitor geeft 66% van alle IT professionals aan dat veiligheid hun grootste zorg is bij het aannemen van een cloud bedrijfsstrategie.
De SaaS-leverancier is verantwoordelijk voor het onderhoud van de data die de klant hem toevertrouwt. Het is dus buitengewoon belangrijk dat de klantendata veilig staat.
Het is dus niet meer dan logisch dat het beveiligen van de applicatie van essentieel belang is. Daarom staan de servers van de SaaS-providers verspreid over meerdere geografische locaties en worden er automatische back-ups gemaakt.
7. Eenvoudig schaalbaar
Tenslotte kan het SaaS-CRM-model snel opgeschaald worden. Als jouw organisatie besluit het aantal CRM-gebruikers te verhogen, kan dat binnen één dag gebeuren.
Géén langdurige aanvraagprocedures en testfases, géén wijzigingen in de IT-architectuur; extra software installeren en wachten is niet nodig. Alleen het abonnement moet worden aangepast en de gebruikers kunnen aan de slag. En heb je meer opslagruimte of aanvullende service nodig, dan is de procedure hetzelfde: snel en vrijwel direct inzetbaar.
Snelheid is de belangrijkste reden waarom bedrijven overstappen naar een SaaS model.
Bedrijven die overgestapt zijn naar de cloud, ervaren nu al hoe je snel kunt schalen.
Sterker nog, 20% van de bedrijven zagen een verbetering als het aankomt op de ‘time to market’ – terwijl hun concurrenten die gebruik maken van een on-premise oplossing hierin ver achterblijven.
Conclusie
SaaS heeft vele voordelen. Overal ter wereld kiezen bedrijven voor een cloud oplossing, waardoor ze gemakkelijk diensten kunnen inhuren.
SaaS-CRM heeft de volgende belangrijke voordelen:
- Géén IT-gerelateerde problemen. Je hoeft geen hardware te kopen, te installeren en te onderhouden;
- géén hoge licentiekosten vooraf en extra kosten voor onderhoud of upgrades;
- gemakkelijk aan te passen, want SaaS biedt een flexibele en schaalbare IT-oplossing die geschikt is voor een hele reeks andere zakelijke applicaties.
Wanneer je in de markt bent voor CRM-software en op zoek bent naar een SaaS-applicatie, vraag dan een gepersonaliseerde demo aan en we laten je zien hoe SuperOffice CRM jouw bedrijf kan helpen groeien.