De meeste bedrijven willen groeien.
Ze begrijpen dat klein blijven geen levensvatbare optie is. Wanneer je niet groeit, je niet overleeft.
Onderzoeken tonen aan dat groei de belangrijkste strategische prioriteit is voor CEO's in 2020. Vooral omdat de wereldeconomie steeds positievere tendensen lijkt te vertonen. Zo voorspelt Morgan Stanley's 2020 Global Macro Outlook dat het wereldwijde BBP tegen het einde van 2020 met 3,4% zal groeien, wat goed nieuws is voor bedrijven over de hele wereld.
Echter, zijn het niet alleen de gunstige economische factoren die deze bedrijfsgroei teweegbrengen.
Volgens CEO Today, kunnen bedrijven die groeien niet alleen rekenen op hogere winsten en een groter marktaandeel, ze verbeteren ook de relevantie van hun productaanbod, ontwikkelen een innovatieve manier van denken, verhogen het klantbehoud en trekken talentvolle medewerkers aan.
Hoewel groei spannend is omdat het veel voordelen en hogere opbrengsten oplevert, is het ook een beetje eng omdat het gepaard gaat met kosten en een verhoogd risico. Hoe kun je veilig en duurzaam groeien? Hoe zorg je ervoor dat je groei bubbel niet barst en je een lange termijn strategie creëert?
Dit is precies waar het in dit artikel om draait – hoe je veilig, verantwoord en het aller belangrijkst, efficiënt groeit.
8 manieren om bedrijfsgroei te ondersteunen
Je bedrijf op een duurzame manier laten groeien kan een uitdaging zijn, maar zoals bij elke uitdaging heb je de keuze om het beste ervan te maken, of simpelweg op te geven. De keuze is aan jou. Uiteindelijk hangt het succes van de groei van je bedrijf af van de manier waarop je dit doet.
Hier zijn 8 strategieën die je kunnen helpen om een gezonde bedrijfsgroei te realiseren.
1. Investeer in de juiste mensen
Het toekomstige succes van je bedrijf hangt voor een groot deel af van je medewerkers. Daarom is het van essentieel belang dat je de meest getalenteerde mensen aanneemt en deze aan je organisatie bindt wanneer je wilt groeien.
Zoals het hoofd van de Virgin Group, investeerder, auteur en filantroop, Sir Richard Branson ooit zei:
“De klant is geen koning. De medewerker is koning. Wanneer je goed zorgt voor je medewerkers, zorgen zij goed voor je klanten.”
Van toptalenten is bekend dat ze met hun ambitie en gedrevenheid het groeimomentum kunnen vasthouden, maar ook dat ze onconventionele manieren bedenken om problemen op te lossen en ze jouw klanten als hun eigen klanten beschouwen.
Begin met het beoordelen van je huidige medewerkers, en verfris en upgrade deze wanneer je tekenen van stagnatie en apathie ziet. De talenten die jouw bedrijf helpen om te groeien, moeten erop gebrand zijn om nieuwe manieren te vinden om klanten te bedienen en aan te trekken, maar ook een passie hebben voor het spotten van nieuwe zakelijke ontwikkelingsmogelijkheden en deze te benutten.
2. Communicatie is ALTIJD essentieel
Deze strategie beïnvloedt je zakelijke cultuur en waarden. Hoe transparant ben je wanneer het aankomt op besluitvorming, planning en het kiezen van groeistrategieën? Deel je je jouw groei ambities met anderen?
Denk eens goed na over hoe en door wie de beslissingen in jouw bedrijf genomen worden. Weten mensen waarom er bepaalde besluiten zijn genomen? Vind jij het überhaupt belangrijk dat ze dit weten?
Om het beste van zichzelf te kunnen geven in termen van inspanning en inzet om te slagen, moeten je medewerkers begrijpen waarom er een bepaalde koers wordt gevolgd of veranderingen worden doorgevoerd. De communicatie moet op alle niveaus duidelijk zijn - of het nu gaat om aandeelhouders, directeuren, managers, teamleiders of medewerkers.
Door transparant te zijn, je plannen bekend te maken en je medewerkers te betrekken bij de besluitvorming, geef je de mensen meer macht en vermijd je de "Ik ben hier alleen voor het salaris" mentaliteit. In plaats daarvan zullen mensen eerder een "Ik ben hier om dit bedrijf te laten groeien" houding aannemen.
3. Probeer weg te blijven van het denken in "hokjes
Het niet delen van informatie, het hebben van verschillende processen en conflicterende doelen – zijn allemaal symptomen van een “hokjes-denken mentaliteit” die zowel kwaad kan voor het interne functioneren van een bedrijf alsook de klantervaring. Het ergste van dit alles is overigens dat dit kan resulteren in het verdwijnen van vertrouwen!
Dit betekent dat je er alles aan moet doen om deze mentaliteit van het denken in hokjes te elimineren en op deze manier een inefficiënte manier van werken uit de weg gaan. Enkel organisaties die een eenheid vormen, waarbij “de linker hand weet wat de rechter hand doet” zijn in staat om consistent te groeien.
4. Omarm innovatie en investeer in kosten efficiënte tools
"Als wendbaarheid de groei versnelt, is innovatie de drijvende kracht om dit te bereiken", beweert een recente studie van Accenture Technology.
De studie stelt dat 90% van de bedrijfsleiders toegeven dat IT-geleide innovatie van cruciaal belang is voor de groei en het voortbestaan van hun bedrijf.
In het tijdperk van de digitale transformatie, zijn het innovaties en digitale technologieën die de show runnen. Om duurzaam te kunnen groeien, moet je daarom investeren in innovatieve digitale tools die je helpen om:
- communicatie te stroomlijnen,
- processen te organiseren en automatiseren,
- dataopslag en het uitwisselen van informatie te centraliseren,
- productiviteit te verhogen en verkoop een boost te geven,
- de behoefte van de klant te kennen en hen beter bedienen,
- resultaten te analyseren,
- data op een veilige manier te verzamelen en op te slaan.
– het uiteindelijk doel is om iedere actie nog efficiënter uit te voeren en kosten te besparen.
Om dit alles te kunnen bereiken, moet je zorgen dat je de juiste tools, IT systemen en operationele processen hebt die je kunt aanpassen naarmate je bedrijf groeit.
5. Plan je groei en weet wat de kosten zijn
Een groeiplan zonder strategie is gedoemd te mislukken. Zorg ervoor dat je de controle hebt als het aankomt op hoe je groeit en plan acties voor zowel de korte als de lange termijn.
Het is natuurlijk erg leuk om je klantenbestand snel te zien groeien en meer omzet binnen te halen. Echter, deze manier is niet duurzaam, want als je geen winst maakt en je niet genoeg cash flow hebt – komt deze groei snel tot stilstand.
Een perfecte manier om het schadelijke effect van de "groei-voor-alle-kosten" mentaliteit te illustreren is de recente abrupte achteruitgang van het bedrijf - WeWork, een co-working, kantoorruimteverhuur startup.
|
Dit betekent dat je een gefundeerd plan nodig hebt, een budget en een ‘winst-eerst’ mentaliteit. Daarnaast is het zaak dat je KPI's bijhoudt, verschillende segmenten van de resultaten meet en winstvoorspellingen maakt.
Hoe zien je bestaande en potentiele inkomstenstromen eruit? Houd je jouw inkomen en uitgaven bij? Heb je voldoende liquiditeiten om nieuwe medewerkres aan te nemen, nieuwe software te kopen of andere extra kosten te dekken? Hoe meet je jouw activiteiten en op welke manier dragen ze bij aan je bedrijfsgroei?
Er zijn veel dingen die je jezelf moet afvragen en die je bij moet houden. Eén ding is duidelijk: groei moet nooit een vervanging zijn voor best practices, een negatieve impact hebben op de maatschappij of de natuur, en – het ergste van alles - ten kosten van medewerkers gaan.
Daarom is het hebben van een duidelijk actieplan en een langetermijnstrategie essentieel voor het realiseren van een gezonde groei.
6. Kies je klanten bewust … en bind ze aan je!
Verkoop geen ijs aan Eskimos (of verkoop zomaar iets aan iedereen), in plaats daarvan moet je weten wie je ideale klanten zijn en je op hen focussen!
Het hebben van een duidelijk beeld van je doelgroep, zorgt ervoor dat je vlijmscherpe beslissingen neemt en je slagingskansen verhoogd. Focus je enkel op diegenen die je producten echt nodig hebben en die bereid zijn om zich aan je merk te binden.
Het kiezen van de juiste klanten is een belangrijke hoeksteen voor duurzame groei, want als ze perfect zijn voor hetgeen je verkoopt en ze kopen vaker bij je zal je bedrijf uiteindelijk ook groeien. Zo simpel is het.
Je focussen op herhaalaankopen en bouwen aan klantloyaliteit helpen je om je bedrijf op een duurzame manier te laten groeien. Zorg ervoor dat je in contact blijft met je klanten, leer hun gewoontes en gedrag kennen, speel in op hun behoeften en neem hun feedback ter harte om je product of service nog beter te maken.
Met andere woorden, wanneer je voor lange tijd succesvol wilt zijn, moet je investeren in lange termijn relaties met je klanten! Zorg ervoor dat klantenbehoud je belangrijkste bedrijfsdoel is.
7. Defineer je waarde propositie
Toen je met je bedrijf startte, had je vast een specifiek idee in gedachten – jouw unieke propositie.
Weet je dat nog? Ben je er zeker van dat je vandaag de dag nog antwoord kan geven op de volgende vragen?
- Waarom is jouw product of dienst beter dan die van een ander?
- Op welke manier verschil je van jouw concurrenten?
- Is dit van belang voor jouw doelgroep? Zien ze de waarde van hetgeen je aanbiedt?
Wanneer je het moeilijk vond om bovenstaande vragen te beantwoorden, raden we je aan om alles uit je handen te laten vallen en je waarde propositie opnieuw vast te stellen. Het zou namelijk goed kunnen dat je jouw identiteit kwijt bent geraakt. Wat inhoudt dat je niet meer RELEVANT bent!
Zonder dat je een goed beeld hebt van je concurrentie voordeel, is het erg moeilijk om op een duurzame manier te groeien.
Bepaal voor jezelf waar je in uitblinkt en zorg ervoor dat dit in alle aspecten van je communicatie met je potentiele of bestaande klanten naar voren komt. Daarnaast moet dit duidelijk naar voren komen in je bedrijfswaarden en je product.
8. Verstevig je marktpositie
Om succesvol te kunnen groeien, moet je een duidelijk visie hebben omtrent je product en of dienst.
Om met een unieke en eenduidige visie met je klanten te kunnen communiceren, moet je een onderscheidende cultuur ontwikkelen, je waarden vormgeven en je USP’s definiëren.
Aan een sterke visie kleven veel voordelen. Het stelt je in staat om:
- Je te onderscheiden van de concurrentie;
- Een emotionele connectie te maken met je bestaande en toekomstige klanten, en
- Zelfverzekerd te zijn over hetgeen je aanbiedt.
Het is ook een solide basis die je bedrijf stabiel maakt te midden van snelle groei-geïnduceerde veranderingen. Het is de identiteit die de basis vormt voor je bedrijf en die zorgt voor een lange levensduur, omdat klanten van oudsher de voorkeur geven aan langdurige relaties. Met andere woorden: een sterke bedrijfsidentiteit is de grootste groeimotor.
Omarm verantwoordelijke groei
Hoewel groei misschien eng lijkt, moet je de verleiding weerstaan om klein te blijven.
Ja, het is riskant. Maar, het is het waard op de lange termijn.
“Stop met bang zijn voor de dingen die fout kunnen gaan en probeer je te focussen op de dingen die wel goed gaan”, (Tony Robbins)
Om roekeloze risico's te vermijden, moet je jouw groeidoelstellingen en -tactiek begrijpen, innovatie omarmen en de toekomst tegemoet treden met een plan, een budget en een team dat je ambitie om te slagen deelt. Tot slot, als je duurzaamheid een centrale plaats biedt binnen je bedrijf, dan zal je bedrijf op een gezonde en pragmatische manier groeien.
Neem contact met ons op en ontdek hoe SuperOffice je kan helpen om je bedrijf duurzaam te laten groeien.